Sider

fredag 13. august 2010

Matglede!!

Jeg leste denne artikkelen her om dagen, og tenkte Hurra!!
Endelig er det noen som snakker om MatGlede i norske medier, tenkte jeg, og det fikk meg umiddelbart til å tenke at her er det potensielt blogg-stoff.

Jeg er av den typen som stort sett unner meg det jeg har lyst på. Hjemme hos oss lager vi det vi vil til middag, og tenker ikke så mye over hvor usunt/sunt måltidet er. Vi har blitt flinkere til å tenke i sunnere baner den siste tiden, for vi er jo klar over at kostholdet vårt ikke er veldig variert. Ingen av oss to er spesielt flinke til å spise verken frukt, grønnsaker eller fisk, men det er vi altså klar over, og gjør effektivt noe med det.

MEN...! Jeg syns vi er flinke til å kose oss med det vi har på tallerkenen, uansett hva det er - med mindre det faktisk smaker vondt...
Å spise sammen med folk som skal fortelle deg om alt som er usunt ved det du har foran deg, får meg til å miste matlysta. Ikke fordi jeg blir livredd for alt som tydeligvis finnes i maten, men fordi jeg syns det er tåpelig å ha fokus på hvor dårlig måltidet er samtidig som man skal sitte der og spise det...! Ikke minst syns jeg det er ufattelig uhøflig å kommentere andres mat, hvis man f. eks. er ute og spiser.
La oss heller, som damen i artikkelen fokuserer på, kose oss rundt bordet. Kose oss i selskap med hverandre, kose oss med alle smakene maten har å by på, og det enkle faktum at du kan spise deg mett etter kanskje å ha vært sulten en stund. 

Selvfølgelig skal vi tenke på hva som er sunt og usunt, men det arbeidet kan vi jo gjøre før vi spiser. Etter det er det opp til hver enkelt å velge å spise eller ikke spise. Hvis måltidet er godt forberedt, og man har valgt salat istedenfor pommes-frittes, men en fløteskvett i sausen istedenfor bare vann - ja, så får det være greit. Å sitte og kverne rundt hvor mye fett fløte inneholder mens man sitter og gafler i seg den deiligste middagen, det har ikke noe for seg.

Jeg tror det er sunt å ha et koselig forhold til mat, og jeg vet at det ikke er like lett for alle. Men å kose seg med måltidene, ta seg tid til dem, og spise variert, det tror jeg er sunt både for kropp og sjel :)
Min egen sunne fornuft tror jeg er min beste kilde til matglede. Kombiner det med en samboer som er kjempeflink til (og veldig gla' i) å lage mat, så får du en liten heldiggris ut av det hele: Meg...!

Hva betyr matglede for DEG?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg blir gla' hvis du vil legge igjen en hvilkensomhelst hilsen til meg :)